Medicana Bülten | Kasım 2017

Havaların aniden ısınıp soğumasıyla ortaya çıkan kısa süreli ısı değişimleri, vücudun adaptasyonunu da zorlaştırır, vücudu strese sokarak savunma sisteminin zayıflamasına neden olur. Böylece grip, nezle sinüzit, farenjit, bademcik iltihabı, orta kulak iltihabı, bronşit, zatürre ve astım, KOAH gibi hastalıkların enfeksiyon nedenli alevlenmesi de kolaylaşır. Peki, korunmak için neler yapılmalı? Nezle ve grip birbirinden farklıdır! Nezle (soğuk algınlığı) ile çok karıştırılan grip, influenza virüslerinin yol açtığı akut solunum yolu hastalığıdır. Belli dönemlerde salgınlar yapar. Ciddi akciğer hastalıklarına ve ölüme yol açabilmesi, ülkeler ve kıtalar arası yaygınlaşma özelliğine sahip olması nedeniyle soğuk algınlığından ve diğer solunum sistemi hastalıklarından farklıdır. Ateş, üşüme, titreme, terleme nöbetleri, öksürük, burun tıkanıklığı, baş ağrısı, boğaz ağrısı, halsizlik, kas ve eklem ağrılarıyla seyreder. Bulgular soğuk algınlığına benzemekle birlikte gripte baş ağrısı, kas ağrıları ve özellikle 38 derecenin üstünde ateş daha ön plandadır. Grip genellikle 7-10 günde iyileşme ile sonuçlansa da sinüzit, bronşit veya zatürre gibi bazı ciddi enfeksiyonlara yol açabilme riski nedeni ile tedavi ve korunma önem taşır. Grip özellikle çocuklarda, yaşlılarda, bağışıklık sistemi baskılanmış kişilerde ve kronik hastalığı olanlarda (diyabet, KOAH, astım, böbrek yetmezliği, bağışıklık sistemini baskılayan hastalıklar vb.) olanlarda ciddi seyredebilir. Uygunsuz antibiyotikten uzak durun! Enfeksiyon ortaya çıktığında, uygun tedaviye bir an önce başlamak gerekir. Uygunsuz antibiyotik kullanılmamasına özellikle dikkat edilmeli, eğer viral enfeksiyon varsa şikayetleri azaltıcı ilaçlarla ve istirahat ile şikayetler takip edilmelidir. 2-3 günü geçen şikayetlerde mutlaka doktora başvurarak muayene olmak ve yardım almak önem kazanmaktadır. Hastalıklardan korunmak için: • Ellerinizi kurallara uygun bir şekilde sık sık yıkayın. Eve gelince kıyafetinizi değiştirin. • Kapalı mekanlardan, havalandırması iyi olmayan yerlerden uzak durun. • Sigara ve sigara içilen ortamlardan uzak kalın. • Mevsime uygun giyinin; ne çok ince ne de çok kalın kıyafetler tercih edin. • Ortam ısısını normal zamanda 25, uyku sırasında 22 derece tutmaya özen gösterin. • Grip salgınlarında hastalarla yakın temastan kaçının, aynı ortamda kalmamaya dikkat edin. • Ofislerde ve okullarda kalem, kitap, bilgisayar ve bardak gibi özel eşyaları ortak kullanmayın. • Taze meyve ve sebze tüketmeye özen gösterin, sindirimi zor, ağır ve şekerli gıdalardan uzak kalın. • Bol sıvı, bitki çayları ve özellikle su tüketin. Suyunuzun alkali oranına dikkat edin. • Düzenli egzersiz ve spor yapın ve günde en az 6-8 saat huzurlu bir uyku uyuyun. • Günlük stresinizi atmak için mutlaka kendinize keyif alarak geçireceğiniz bir zaman dilimi ayırın. • Kendinizi çok sevin, insanları, hayvanları, doğayı sevin, başkalarını olduğu gibi kabul edin. Sevdiklerinizle güzel zaman geçirin. Mevsim geçişlerinde hastalıklara dikkat!

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE3NTI3