SONBAHAR HASTALIKLARINA DİKKAT EDİN…

Sonbahar hastalıkları, sonbahar hastalıklarından korunmak için alınabilecek önlemler, vücut direncini arttırmanın yolları.

Kuru göz hastalığının görülme sıklığı yaşla birlikte artar. Tedavi edilmeyen göz kurulukları görme kaybına neden olabilir.

Grip, nezle ve alerji sezonu açıldı…

Sonbahar, havanın soğuması, hava kirliliğinin artması, kapalı alanlarda yaşam ve okulların açılmasıyla pak çok mevsimsel hastalığı da beraberinde getirir. Bu hastalıkların başında da grip, nezle ve mevsimsel alerjiler gelir.

Medicana International İstanbul Hastanesi Göğüs Hastalıkları Uzmanı Dr. Esin Çeliker Oğul, mevsimsel geçiş döneminde en sık yaşanan nezle ve gribin iki ayrı hastalık olduğuna ve gribin risklerine dikkat çekiyor.

Nezle ve grip birbirinden farklı iki hastalıktır

Nezle ve grip birbirleriyle sık sık karıştırılan iki ayrı hastalıktır. Grip, influenza virüslerinin yol açtığı akut solunum yolu hastalığıdır. Belli dönemlerde salgına dönüşebilir, ciddi akciğer hastalıklarına ve ölüme yol açabilir. Ülkeler ve kıtalar arası yaygınlaşma özelliğine sahip olması nedeniyle soğuk algınlığından ve diğer solunum sistemi hastalıklarından farklıdır.

Grip, ateş, üşüme, titreme, terleme nöbetleri, öksürük, burun tıkanıklığı, baş ağrısı, boğaz ağrısı, halsizlik, kas ve eklem ağrıları ile seyreder. Gribi soğuk algınlığından ayıran en önemli belirtiler, baş ağrısı, kas ağrıları ve özellikle 38 derecenin üstünde yaşanan ateştir. Grip genellikle 7 ila 10 günde iyileşen bir hastalıktır. Ancak sinüzit, bronşit veya zatürree gibi bazı ciddi enfeksiyonlara yol açabilme riski nedeni ile tedavi ve korunma önem taşır. Özellikle çocuklarda, yaşlılarda, bağışıklık sistemi baskılanmış kişilerde ve diyabet, koah, astım, böbrek yetmezliği gibi kronik sorunu olanlarda hastalık ciddi seyredebilir.

Grip sırasında uygun antibiyotik kullanımı, eğer viral enfeksiyon varsa şikayetleri azaltıcı ilaçlar ve istirahat önemlidir. 2-3 günü geçen şikayetlerde mutlaka doktora başvurulmalı ve yardım alınmalıdır.

Sonbahar alerji hastalıklarını tetikleyebilir…

Sonbahar aylarında en sık rastlanılan şikayetlerden biri de alerjilerdir. Okulların açılması ve soğuk havanın etkisiyle solunum yolu hastalıkları ve alerjilerde de artış görülür. Özellikle ev tozu alerjisi olan çocukların bu aylarda çok daha dikkatli olması gerekir.

Medicana Sivas hastanesi Çocuk Hastalıkları Uzm.Dr. Ferhat Vatankulu, kronik alerji problemi yaşayanların sonbahar aylarında önlem alması gerektiğini söylüyor.

Havada bulunan alerjenlerin en sık neden olduğu hastalıklar, alerjik astım ve alerjik rinit  yani saman nezlesidir.  Daha az da olsa alerjik konjonktivit (göz nezlesi) ve alerjik dermatit (egzama, kurdeşen) de bu dönem rastlanılabilecek hastalıklardır. Astım hastalarının %80’den fazlası ev tozuna karşı alerjiktir.

Alerjik hastalığı olan kişilerin sonbahar ve kış aylarını rahat geçirebilmek için mutlaka aşı olması gerekiyor. Başta alerjisi olan çocuklar olmak üzere aslında herkes gripli kişilerden uzak durmalıdır. Evde istirahat ederek dinlenmek, dışarıda maske kullanımı, ellerin sıklıkla yıkanmasına özen göstermek, öksürürken veya hapşırırken kağıt mendil kullanmak hastalığın önlenmesine yardımcı olabilir. Sigara içilen ortamlardan uzak durulmalıdır.
Kapalı ve kalabalık alanlara mümkün olduğunca girilmemeli, yaşama alanları sürekli havalandırmalı, nevresimler 60 derecede düzenli olarak yıkanmalı, tüylü, yünlü elbise ve kullanım malzemelerinden uzak durulmalı, alerjisi olan çocuklar hayvanlardan uzak tutmalıdır.

Sonbaharda vücut direncinizi arttırın…

İnsan vücudu ısı değişimlerine ve yeni hava koşullarına uyum sağlaması için 2 ila 4 hafta gibi bir süreye ihtiyaç duyar. Havaların aniden ısınıp soğumasıyla ortaya çıkan kısa süreli ısı değişimleri, vücudun bağışıklık sisteminin zayıflamasına neden olur.

Medicana Çamlıca Hastanesi Enfeksiyon Hastalıkları Uzman Dr. Meltem Yavuz, sonbaharda ortaya çıkan hastalıklarla mücadele etmenin en etkili yollarından birinin bağışıklık sisteminin güçlendirilmesi olduğunu söylüyor. Peki nasıl?

Bu sorunun cevabı aslında gayet basit. İyi beslenme, vitamin destekleri, düzenli uyku, spor ve mevsim şartlarına uygun giyinmek  vücut direncini arttırmak için bilinen en basit ve etkili yöntemler...

*Su ve sabuna dokunun: Elleri kurallara uygun bir şekilde sık sık yıkamak hala , damlacık ve temas yolu ile bulaşan hastalıklarla mücadele için en etkili yöntemdir.

*Bulunduğunuz ortamı havalandırın: Kapalı mekanlardan, havalandırması iyi olmayan yerlerden uzak durun. Evinizi ve ofisinizi sık sık havalandırın. Klimaların yarattıkları ısı değişiklikleri nedeni ile vücut direncini azalttığını ve bazı mikropların bulaşmasını kolaylaştırdığını unutmayın.

*Doğru giyinin: Mevsime uygun giyinin, ne çok ince ne de çok kalın kıyafetler tercih edin. Terlemeyi arttıran naylon kıyafetler yerine, terinizi emecek pamuklu kıyafetleri tercih edin.

*Oda ısısını doğru ayarlayın: Çok sıcak ve çok soğuk ortamlarda bulunmak, bizi mikroplara karşı koruyan üst solunum yolunu temizleyici sistemde fonksiyon bozukluğuna yol açar. Oda ısı 22-25 derece arasında olması idealdir.

*Uykunuza dikkat edin: Kaliteli ve düzenli uyku vücut direnci için önemlidir. Bilimsel araştırmalar, ortam sıcaklığı 14 derecenin altına düştüğünde, ya da 24 derecenin üzerine çıktığında uyku kalitesinin etkilendiğini göstermektedir.

*Sağlıklı beslenin: Sebze ve meyve, kuru baklagiller, tahıllar, yumurta, et, süt ve süt ürünleri gibi besinleri düzenli olarak tüketmeyi ihmal etmeyin. C vitamini, D vitamini, E vitamini ve Çinko gibi vitamin ve mineralleri, doktorunuza danışarak kullanabilirsiniz. Ayrıca günde en az 2-2.5 lt su tüketmeyi unutmayın.

Yoğurt ve kefir gibi besinler, içerdiği probiyotikler sayesinde bağırsak florasını güçlendirir, başta ishaller ve üst solunum yolu enfeksiyonları olmak üzere pek çok enfeksiyon hastalığından korunmaya yardımcı olurlar.

*Sigara ve alkol bağışıklığınızı zayıflatır:  Sigara kullanımının özellikle akciğer enfeksiyonlarına zemin hazırladığını ve vücut direncini azalttığını unutmayın. Sigara içen insanlarda enfeksiyon daha ağır geçirilir ve iyileşme süresi daha uzun olur. İçmediğiniz halde pasif dumana maruz kalıyorsanız, solunum yolları enfeksiyonu yönünden ciddi risk altındasınız demektir.

1 gram alkolde 12 kalori enerji vardır. Bu nedenle günde 300 cc alkol alan bir kişi 4000 kalori civarında kalori almış olur. Alkolün sağlıksız beslenme nedeni ile bağışıklık sisteminizi zayıflattığını aklınızdan çıkarmayın.

*Düzenli spor yapın: Spor yapmak bedeninizi güçlü ve tutacak, zararlı toksinleri atmanıza yardımcı olacaktır. Spor aynı zamanda stresle de mücadele ederek bağışıklık sisteminin güçlenmesine fayda sağlar.

sonbahar sonbahar hastalıkları grip nezle alerji



Content

Content