KURUMSAL HABERLER


+A A-

D Vitamini ve Çinko, Bağışıklığı Destekliyor

D vitamini, yağda eriyen bir vitamindir. En önemli etkisi kalsiyum, fosfor metabolizması ve kemik dokusu üzerinedir. Bununla birlikte, D vitamini eksikliği ve yetersizliğinin enfeksiyöz ve otoimmun hastalıklar, yaygın kanserler, kardiyovasküler hastalıklar, metabolik sendrom gibi bir çok kronik hastalıkla bağlantılı olduğu bulunmuştur. Medicana Avcılar Hastanesi İç Hastalıkları Uzmanı Dr. Öğr. Üyesi Kemal Yıldız D vitamini ve Çinko hakkında bilgi verdi.


En Fazla Balık, Karaciğer ve Yumurta Sarısında Bulunur

Dr. Öğr. Üyesi Kemal Yıldız, ‘’ Başlıca D vitamini kaynağı, ultraviyole ışınları ve besinlerdir. Güneş ışığına fazla maruz kalınmasıyla ciltte D vitamini sentez edilmektedir.  D vitamini en fazla balık, karaciğer ve yumurta sarısında bulunmaktadır. Deride yapılan veya diyetle alınan D vitamini karaciğer ve böbreklerdeki enzimler vasıtası ile aktif hale getirilerek etkisini gösterir. D düzeyi  normal değerleri  30-100 ng/mL’dir. 20 ng/mL’den düşük ise D vitamini eksikliği, 21 ile 29 ng/mL arasında ise D vitamini yetersizliği) ve 150 ng/mL’den yüksek ise D vitamini intoksikasyonu olarak kabul edilmektedir. Kemik hastalığı olan kişiler,  kas-iskelet sistemine ait semptomları olan kişiler,  güneş ışığından yeterince yararlanamayanlar, yaşlılar, obezler, kısa aralıkla sık hamile olanlar, emziren kadınlar, malabsorbsiyon durumları, antikonvülsan ve glukokortikoid ilaç kullanımı vs. D vitamini düzeyine bakılmalıdır. D vitamini eksikliği sonucu yetişkinlerde Osteomalazi denilen kemik hastalığı gelişir. En belirgin özelliği bel, boyun,  kalça va kaburgalarda ağrı oluşur. Kas güçsüzlüğü sonucu hareket ve yürüme fonksiyonu etkilenir. İleri vakalarda kemik kırıkları gelişebilir. ‘’ dedi.

Çinko Eksikliğinde Saç Dökülmeleri Meydana Gelir

 D vitamini yetersizliği kemik rezorpsiyonunu artırarak osteoporoza  ve sonuç olarak kemik kırıklarına yol açmaktadır diye kaydeden Dr. Yıldız şu konulara dikkat çekti : ‘’  Normal koşullar altında insan vücudunda bulunan D vitamini için  güneş ışığı temel  kaynaktır,  %90-%95’i güneş ışınlarının etkisi ile deride sentez edilir.  Haftada 3 defa el, yüz ve kolları 20  dakika güneşe tutmanın vücudun D vitamini ihtiyacını karşılamak için yeterlidir. Güneş koruma (sun protection factor, SPF) kremleri,  bulutlu hava, ozon yoğunluğu, hava kirliliği, rakım, mevsim, günün saati, deri rengindeki farklılıklar D vitamini kaynağı olarak güneşin kullanılmasını oldukça zorlaştırmaktadır. D vitamini eksikliğini gidermek için  oral, parenteral capsül, damla, ampül kullanılabilir. Çinko vücudumuzda birçok enzimin yapısında bulunan önemli bir mineraldir. Çinko eksikliğinde saç dökülmesi,  büyümede gecikme, kilo kaybı, yaraların iyileşmesinde gecikme, bağışıklık sisteminde zayıflama gelişir. Çinko eksikliği için kan çinko seviyesinin ölçülmesi gerekir.  60 microg/dl  altında ise çinko yetmezliği vardır. Çinko en çok  peynir, kepekli ekmek, süt ve süt ürünleri, balık, karaciğer ve tahıllarda vardır.

Dr. Öğr. Üyesi
Kemal Yıldız
İç Hastalıkları
MEDICANA AVCILAR
Profili Gör
Oluşturma: 21.08.2020 12:00
Son Güncelleme: 21.08.2020 04:51
Oluşturan: Kemal Yıldız