KURUMSAL HABERLER


+A A-

Yeni Yıl Gecesi Salgın Hastalıklara Davetiye Çıkarmasın

Yılın en eğlenceli günü olarak bilinen yılbaşı hastalıklara da davetiye çıkarabiliyor. Sağlıklı bireylerin yanında özellikle bağışıklık sistemi düşük olan, kronik hastalıkları bulunanların daha fazla dikkat etmesi gerekiyor.


Yılın en eğlenceli günü olarak bilinen yılbaşı hastalıklara da davetiye çıkarabiliyor. Sağlıklı bireylerin yanında özellikle bağışıklık sistemi düşük olan, kronik hastalıkları bulunanların daha fazla dikkat etmesi gerekiyor. Çünkü son dönemde grip vakalarında artış yaşanıyor.

Yılbaşı her zaman heyecan ve mutluluk verici zamanlardan biridir. Bu nedenle de pek çok kişi yılbaşını kutlarken hem eğlenceye önem verir hem de bugünü şölen havasında geçirmek ister. Aile veya arkadaşlarla birlikte olup, mükellef sofralar kurulabilir. Elbette bu tür sofralarda kişilerin kendini tutması zorlayıcı olabilmektedir. Yemeklerin, atıştırmalıkların kontrolsüz tüketimi sağlıklı olan bireyleri bile hazımsızlık ve reflü gibi durumlara sürüklerken; kronik hastalığı olan bireylerin daha dikkatli olması gerekmektedir. Zira yılbaşı gecesi aşırı yeme ve içmeye bağlı sorunlarla acil servise başvuruların arttığı bilinmektedir.

Kalabalık kutlama yapmayın

Yılbaşında dikkat edilmesi gereken en önemli konulardan biri de salgın hastalıklardır. Koronavirüs salgınının ardından son dönemde grip vakaları artış göstermektedir. Bunun yanında çeşitli bakteriyel enfeksiyonlar da bu süreçte sıklıkla görülmektedir. Bu enfeksiyonların tamamı damlacık yoluyla bulaşmaktadır. Yani öksürme, hapşırma ya da konuşma sırasında ağızdan ve burundan çıkan vücut sıvıları farklı bir kişiye bulaşmaktadır. Özellikle kalabalık ve kapalı ortamlarda bulunmak da bulaş riskini artırmaktadır. Bu nedenle yeni yıl gecesi tüm bu hastalıklar göz önünde bulundurularak davranılması, aşırı kalabalığa girilmeden mümkünse çekirdek aile ile yeni yıl gecesini geçirmek uygun olacaktır. Her ne kadar kişilerin hasta olmasa da taşıyıcı olabileceği unutulmamalıdır.

Risk grubu dikkat etmeli

Kış enfeksiyonlarından en sık etkilenen risk grupları bağışıklık sistemi düşük olanlar, kronik hastalıkları bulunanlar, çocuklar, 65 yaş üstü bireyler ve bağışıklık baskılayıcı ilaçlar kullanmak durumunda kalanlardır. Tüm bu riskli grubu korumak adına dikkatli davranmak gerekmektedir.

Kronik hastalıklarda yılbaşı önerileri

Hipertansiyonda temel sorun damarlardaki kanın çok hızlı akması ve damarlarda buna karşı direnç oluşmasıdır. Hipertansiyonlu bireylerin en büyük düşmanı tuzdur. Tuzdan zengin salata sosları, mezeler, atıştırmalıklar, kuruyemişler, işlenmiş gıdalar, baharatlı besinler, gazlı içecekler tüketilmemesi gerekir. Diyabette ise dikkat edilmesi gereken konu şeker içerikli besinlerden uzak durulmasıdır. Hamur işi gıdalardan, şerbetli tatlılardan, sağlıksız karbonhidrat içerikli besinlerden kaçınılmalıdır. Diyabet hastaları porsiyon kontrolü gözeterek az miktarda sütlü tatlı veya diyabetik tatlılardan tüketebilirler. “Bir geceden bir şey olmaz” demeden bu hastalık grubunun eski ve sağlıklı beslenme düzeninden uzaklaşmaması sağlıkları için önem taşımaktadır. Zira porsiyonlara dikkat etmeden yiyecek ve içecek tüketmek diyabet hastalarının hastaneye yatış sebebi olabilmektedir.

Kalp ve damar hastalar ise doymuş yağdan zengin gıdalara dikkat etmeliler. Bu tür gıdalar kolesterol seviyesini yükselterek ciddi sorunlara yol açabilmektedir. Genel anlamda kronik hastalıkları olan bireylerin biraz daha sebze ağırlıklı, lif oranı yüksek beslenmesinde yılbaşı gecesini sağlıklı geçirmeleri için faydalı olacaktır.

1 Ocak sabahına sağlıklı uyanmanın yolları

1 Ocak sabahı kendinizi yorgun bitkin halsiz ve bulantı çeker halde bulmak istemiyorsanız işte size dikkat etmeniz gereken noktalar şöyle sıralanabilir:

    Yılbaşı akşamı yemekleri yavaş tüketin. Yiyecekleri uzun süre çiğneyerek yutmak midenin yorulmasını önler. Dolayısıyla hazımsızlığın da önüne geçilir.

    Yılbaşı gecesi sofrasında meze çeşitleri zeytinyağ ve yoğurt içerikli olmalı.

    Alkol alınacaksa iki kadehin üzerine çıkılmamalı. Alınan alkol miktarının dört katı kadar su içilmeli.

    Su tüketimine dikkat edilmeli. Biraz daha fazla yemek yenebileceğinden su tüketiminde 3 litreye çıkılmalı.

    Et tüketimi ortalama 150 gramı geçmemeli.

    Tatlı tüketimi yemekten en az 2 saat sonra yapılmalı.

    1 Ocak sabahı hafif bir kahvaltı edilmeli, kahvaltı için geç kalınmamalı.

    Uyku düzenine dikkat edilmeli.

Kalabalık ve kapalı ortamlarda bulunulmamalı. Eğer bu mümkün değilse bulunulan ortam sık sık havalandırılmalıdır.

Oluşturma: 30.12.2022 12:00
Son Güncelleme: 30.12.2022 03:05
Oluşturan: Medicana Web ve Yayın Kurulu