KURUMSAL HABERLER


+A A-

Korona Sürecinde Beslenme Ve Market Alışverişi

Dünya Sağlık Örgütü ve Türkiye Diyetisyenler Derneği Korona’da beslenme hakkında bildirgeler yayımladı


Medicana Kadıköy Hastanesi Beslenme ve Diyet Uzmanı Maria Tanoğlu bu bildirgelerdeki önemli başlıkları sizler için derledi.Pandemik bir virüs olarak ilan edilen Covid-19 ile mücadele ettiğimiz bu günlerde biz bireylere hijyen ve mesafe kurallarına dikkat etmek dışında düşen en önemli görev bağışıklığımızı güçlü tutmak. Korona virüsün bulaşmasını tek başına engelleyebilecek veya tedavi edebilecek herhangi bir gıda olmadığını söyleyen Diyetisyen Maria Tanoğlu ; “Sağlıklı ve dengeli beslenme, fiziksel aktivite ve düzenli uyku sayesinde bağışıklık sisteminizi güçlendirerek bu virüse karşı güçlü durabilirsiniz.” dedi.Karantina uygulamalarında sağlıklı beslenme önemlidir ve sağlıklı beslenme dengeli bir market alışverişiyle başlar. Alınacak gıdaların besleyici, raf ömrü uzun ve dayanıklı olması uygun olacaktır. Bu zor dönemi olabildiğince rahat atlatmak için seçilecek gıdaların protein, lif, vitamin, mineral ve antioksidanlardan zengin olması dengeli beslenme yönünden büyük önem taşımaktadır.

ALIŞVERİŞ YAPARKEN BESLEYİCİ, RAF ÖMRÜ UZUN GIDALAR TERCİH EDİN

Alınacak gıdaların besleyici, raf ömrü uzun ve dayanıklı olması uygun olacaktır. Bu zor dönemi olabildiğince rahat atlatmak için seçilecek gıdaların protein, lif, vitamin, mineral ve antioksidanlardan zengin olması dengeli beslenme yönünden büyük önem taşımaktadır. Dayanıklı sebzelerin raf ömrünü uzatmak için yıkanmadan ve kesilmeden buzdolabında saklanmaları gerekmektedir. Bunlara ek olarak kuru meyve, kuru bamya, patlıcan, biber, domates gibi gıdalar da raf ömrü uzun; lif ve mineral kaynağı gıdalar olduğu için evde bulundurulmak faydalı olacaktır.

SAĞLIKLI TABAK MODELİNE GÖRE BESLENİN

Dikkat etmeniz gereken en önemli şey öğünlerde tükettiklerinizin yeterli ve dengeli olması. Bunun için Sağlıklı tabak modeli size referans olacaktır.Sağlıklı tabak modeline göre her ana öğünde tabağın bir çeyreği sebzelerden (Çiğ ya da pişmiş sebze olabilir) diğer çeyreği tam tahıl ürünlerinden(çorba da tam tahıllı ürünlere dahildir!) ve kalan yarısının eşit üç parça halinde meyvelerden, yüksek proteinli gıdalardan (kuru baklagiller, et, yumurta, balık, tavuk, yağlı tohumlar, vb.) ve süt ürünlerinden (süt, yoğurt, ayran, peynir vb.) oluşması önerilmektedir Bunların yanı sıra yeterli su tüketiminin sağlanması ve günlük beslenmede zeytinyağı

SEBZE VE MEYVE TÜKETİMİNİ ÖN PLANDA TUTUN

Mevsime Uygun ve dayanıklı Sebze ve Meyveler satın alın. İçinde bulunduğumuz mevsim düşünüldüğünde uzun süre dayanabilecek bazı sebzelere karnabahar, lahana, kabak, brokoli, biber, turp, havuç, patates; meyvelere ise elma, portakal, greyfurt, mandalina, olgun olmayan muz örnek verilebilir. Özellikle narenciye grubu, kivi gibi meyveler ve maydonoz , kırmızı / yeşil biber bağışıklık sistemini destekleyici C vitamininden zengin olduğu için bunların tüketimine ağırlık verilmeli, mümkünse yemeklere taze limon sıkılmalıdır.

KURU BAKLAGİLLERİN TÜKETİMİNİ ARTTIRIN

Oldukça dayanıklı ve besin değeri yüksek bir başka protein kaynağı ise kuru baklagillerdir. Yeşil, kırmızı mercimek, nohut, fasulye çeşitleri, barbunya, vb. gıdalar her gün tüketilebilirler. Pişirme süresi uzun olabilen bu ürünlerin önceden büyük miktarlarda haşlanıp daha sonra hızlıca pişirilebilecek şekilde buzlukta saklanması kuru baklagillerin tüketimini kolaylaştıracaktır. Konserve olarak da alınabilecek bu ürünlerin MUTLAKA evde hazırlanması önerilmektedir.

HAFTADA EN AZ İKİ DEFA BALIK TÜKETİLMEYE ÖZEN GÖSTERİN

Balığın tazesinin bulunamadığı durumlarda donmuş veya konserve ton balığı alternatiflerinin karantina durumlarına karşı evde bulundurulması önerilebilir.

HER GÜN YETERLİ MİKTARDA PROTEİN ALIN

Kırmızı et, tavuk eti ,balık eti dışında yumurta ve peynir çeşitleri de uzun süre dayanabilen kaliteli hayvansal protein kaynaklarıdır. Hastalıklara neden olan virüs ve bakterilere karşı vücudun önemli savunma mekanizmalarından olan antikorların görevlerini yerine getirebilmeleri için her gün yeterli protein alınması gerekmektedir.

PROBİYOTİK –PREBİYOTİK TAKVİYESİ YAPIN

Bunun için yoğurt/ayran ve kefir , turşu gibi bağışıklık sistemini destekleyici mikroorganizmalardan zengin gıdaları tüketmeye özen gösterin.

BU DÖNEMDE AŞAĞIDAKİ YİYECEK VE İÇECEKLERİN TÜKETİMİNİ SINIRLANDIRIN

•Kan şekerini hızla yükselten şeker ve şekerli yiyecek ve içecekler,(beyaz ekmek de dâhil hamur işi ürünler)

•İşlenmiş et ürünleri

•Aşırı tuz içeren besinlerden (hazır soslar, cips gibi tuzlu ürünler, patlamış mısır, tuzlu kurabiyeler, vb.)

•Enerji içeriği yüksek alkollü içeceklerin de vitamin, mineral emilimini olumsuz etkileyebildiği ve uyku problemlerine yola açabildiği için tüketimi mümkün olduğunca sınırlı olmalıdır.

ETLERİNİZİ VE YEMEKLERİNİZİ İYİ PİŞMİŞ OLARAK TÜKETİN

Yemek hazırlarken temizlik ve iyi pişirmek önemlidir. Korona virüsün gıdalarla bulaştığına dair bir bulgu olmasa da gıda hazırlama süreçlerinde temizliğin en üst düzeyde sağlanması, et ürünleri başta olmak üzere; pişen tüm yiyeceklerin yüksek iç sıcaklığa erişmesi yani iyi pişirilmesi oldukça önemlidir.

DESTEK AMAÇLI VİTAMİN VE MİNERAL TAKVİYESİ ALINABİLİR

“Sağlıklı Yemek Tabağı”na göre beslen(e)meyen kişilerin günlük vitamin ve mineral takviyesi almaları da bu özel geçici dönemde bir alternatif olarak önerilebilir.

Oluşturma: 20.04.2020 12:00
Son Güncelleme: 02.09.2020 04:08
Oluşturan: Medicana Web ve Yayın Kurulu