SAĞLIK REHBERİ


Hamilelikte Beslenme



Bir anne adayının hamilelik sırasında tükettiği yiyecek ve içecekler bebeğin anne karnındaki ana besin kaynağını oluşturur. Ayrıca, bu dönem; bebeğin ileri dönemlerdeki yeme alışkanlıklarının da temelini oluşturur. Uzmanlar, hamilelikte annenin beslenme planının bebeğin ihtiyaç duyduğu önemli besinlerin sağlanabilmesi açısından belli başlı yiyecek ve içecekleri içermesi gerektiğini belirtmektedir.

Hamilelikte Sağlıklı Beslenme Nasıl Olur?

Hamilelik sırasında sağlıklı beslenmek, anne ve bebeğin ihtiyacı olan kalori ve besin miktarını sağlayan bir beslenme planıyla mümkündür. Bu noktada, hamilelik sırasında annenin ne kadar kilo aldığı önem kazanır. Sağlıklı kilo aralığında doğan bebeklerin doğum ve daha sonrasında belirli rahatsızlıklara yakalanma riskinin daha düşük olduğu söylenebilir. Aynı zamanda, sağlıklı beslenen anne adayları hamilelik sırasında çok fazla kilo almaz. Aksi takdirde, anne adayının sağlığını tehdit eden hastalıklara yakalanma riski artabilir.


Hamilelikte Hangi Besinler Tüketilmelidir?

Hamilelik sırasında sağlıklı beslenebilmek için özel bir beslenme planına ihtiyaç yoktur. Anne adaylarının dikkat etmesi gereken en önemli nokta, dengeli beslenmek ve mümkün olduğunca doğal ürünler tüketmektir.

Meyve ve sebzeler

Günde 5 porsiyon meyve ve sebze yenilmesi önerilir. Meyve ve sebzeler; taze, dondurulmuş, kurutulmuş ya da suyu sıkılmış şekilde tüketilebilir. Ancak, ilave şeker ve tuz içeren gıdalardan uzak durulmalıdır. Aynı zamanda, tüketilmeden önce meyve ve sebzelerin iyice yıkanması gerekir.

Nişastalı yiyecekler

Nişastalı yiyecekler; hem enerji ihtiyacının önemli bir kısmını karşılar hem de içerdiği zengin vitamin ve lif kaynağı sayesinde anne ve bebek sağlığını korur. Bu gıdalara ekmek, patates, pirinç ve makarna gibi yiyecekler örnek verilebilir. Ancak, bu noktada rafine gıdalar yerine kepekli ve tam buğdaylı çeşitlerin tercih edilmesi gerekir.

Protein

Bu gruptaki yiyecekler arasında kırmızı et, balık, tavuk, yumurta, fasulye, bakliyat ve kuruyemiş gibi gıdalar bulunur. Protein, bebeğin büyümesi için gerekli yapı taşlarını sağlar.

Anne adayı ve bebeğin yeteri kadar protein alabilmesi için her hafta iki porsiyon balık tüketilmesi önerilir. Balık türü olarak somon veya sardalya gibi yağlı balıklar tercih edilebilir.

Süt ve süt ürünleri

Süt, peynir ve yoğurt gibi süt ürünleri kalsiyum açısından zengindir. Bu ürünlerde, yarım yağlı veya yağsız süt, az yağlı yoğurt ve az yağlı sert peynir gibi türler tercih edilmelidir. Aynı zamanda, mümkün olduğunca organik ürünler tüketilmelidir.

Vitaminler

Uzman doktor tarafından aksi söylenmediği sürece, vitamin takviyesi alınmasına gerek yoktur. Uzman doktorun tavsiyesiyle alınabilecek vitamin çeşitleri şu şekildedir:

- Folik asit: Folik asit; bebeğin gelişimi için gerekli olan vitaminlerden birisidir. Hamilelerde olmazsa olmaz vitaminlerin başında gelir.

- Demir: Demir, kana kırmızı rengini veren hemoglobinin yapımında kullanılan bir mineraldir. Hemoglobin, kan akışının içinde bulunan oksijenin taşınmasını sağlar. Demir yönünden zengin bazı yiyecekler kırmızı et, tavuk, balık, fasulye ve ıspanaktır.

- Kalsiyum ve D vitamini: Süt ve süt ürünleri tüketmeyen hamile kadınların kalsiyum ve D vitamini takviyesine ihtiyacı olabilir.


Hamilelikte Hangi Besinlerden Kaçınılmalıdır?

Bebeğin sağlığını riske atabilecek yiyeceklerden uzak durulmalıdır. Bu gıdalara örnek olarak bazı peynir türleri ve çiğ veya az pişmiş et örnek erilebilir. Pastörize edilmemiş süt ve peynir çeşitleri, sağlığa zararlı bazı bakterilerin gelişmesi açısından oldukça uygun bir ortam hazırlar. Bu nedenle, hamilelik sırasında bu ürünlerden kaçınılmalıdır. Aynı şekilde, çiğ veya tam pişmemiş yumurta ve et ürünleri de gıda zehirlenmeleri vakalarında en yaygın neden olan salmonella bakterisinin oluşumuna neden olabilir. Dolayısıyla, et ve et ürünlerini tüketmeden önce bu gıdaların iyice pişirilmesi önerilir.

Balık; hamilelerin tüketmesi gereken bir besin olsa da fazlası zarara neden olabilir. Diğer balıklara kıyasla daha fazla cıva içerdiği için hamile kadınların mümkün olduğunca ton balığından uzak durması gerekir çünkü fazla cıva alımı bebeğe zarar verebilir. Tüketiminin sınırlandırılması gereken diğer yiyecek ve içecekler ise şu şekildedir:

- Kafein: Anne adaylarının kafein tüketmesinde herhangi bir sakınca yoktur, ancak kafein miktarının belli bir sınırın altında olması gerekir. 200 miligramdan fazla kafein tüketmek anne adayları için zararlı olabilir. Bir bardak kahvenin içinde yaklaşık 100 mg kafein bulunur. Buna göre, günde iki bardaktan fazla kahve tüketmek anne adayları için risklidir.

- Alkol: Hamilelik sırasında alkol tüketimi bebeğe uzun dönemde ciddi zararlar verebilir. Hamile veya hamile kalmak isteyen anne adaylarının alkolden uzak durması gerekir.

- Tuz: Hamilelik sırasında anne adaylarının tuz miktarını azaltması gerekebilir. Çünkü aşırı tuz tüketimi kan basıncını yükseltebilir ve bu durum da kalp krizi veya inme riskini artırabilir.

Hamilelikte Beslenmeyle İlgili Yanlış Bilinenler

İki kişi için yemek

Sadece ülkemizde değil dünya genelinde de yaygın bir inanış olan “İki can taşıyorsun, iki katı yemelisin” anlayışı gerçeği yansıtmamaktadır. Hamile kadınlara yapılan bu baskının ciddi sonuçlara yol açabileceği ve hamilelik sırasında fazla kilo alımına neden olabileceği unutulmamalıdır.

Sabah bulantısı

Sabah bulantısının kesin nedenleri bilinmemekle birlikte hormonal değişikliklerden kaynaklandığı düşünülmektedir. Hamilelerde yaygın olarak görülen sabah bulantısı kusmaya neden olabilir. Uzmanlar sabah bulantısı sırasında tamamen yemekten kaçınmak yerine, ağır kokusu olmayan hafif yiyecekleri tüketmenin daha sağlıklı olduğunu belirtmektedir.

Aşermek

Hamilelik sırasında kadınların bir yiyeceği aşermesi ya da o yiyecekten nefret etmesi durumu oldukça yaygın olmakla birlikte, bu durumun bilimsel açıdan ispatlanmamış bir olgu olduğunu belirtmekte fayda vardır. Aşerme, özellikle tatlı ve tuzlu yiyeceklere karşı görülür, ancak uzmanlar bu dürtünün vücudun susuzluğa vermiş olduğu bir tepki olabileceğini savunmaktadır.

Op. Dr.
Okan Özden
Kadın Hastalıkları ve Doğum
MEDICANA BURSA
Profili Gör
Oluşturma: 03.02.2021 04:00
Son Güncelleme: 03.02.2021 04:02
Oluşturan: Okan Özden
+A A-

İlgili Bölüm Hekimleri