Pek çok kişi, sınavlardan önce kendini stresli hisseder. Normal düzeydeki stres başarılı olmaya katkı sağlasa da bazı durumlarda kişinin performansını etkileyecek seviyeye gelebilir. Stres ve kaygının sınav performansının düşmesine neden olması sınav kaygısı olarak adlandırılır. Sınav kaygısı yaşayan bireyler, kendilerini gergin hissetmeleri sebebiyle bildikleri konularda dahi tam performans gösteremeyebilir.
Sınav kaygısı, sınav hakkında herhangi bir durumla ilgili olarak ortaya çıkan endişe ve stresi ifade eder. Özellikle üniversite sınavının oluşturduğu rekabet ortamı nedeniyle üniversiteye hazırlanan öğrencilerde sınav kaygısı görülebilir. Yüksek seviyedeki kaygı hem öğrenme becerisini hem de sınav performansını olumsuz etkileyebilir. Bireyin sınav öncesinde ve esnasında aşırı gergin olması odaklanmasını ve önceden öğrenmiş olduğu bilgileri hatırlamasını zorlaştırabilir. Dolayısıyla kaygı yaşayan öğrenci sınavda tam performans gösteremez.
Yapılan bir araştırmaya göre sınav kaygısı yaşayan öğrencilerin sınavlardaki başarısı diğerlerine göre düşüktür. Kişinin sınav kaygısı yaşamasının nedenlerinden biri başarılı olma baskısıdır. Başarılı olması gerektiği konusunda baskı hisseden öğrenciler, sınav dönemi süresince diğer zamanlara göre daha streslidir. Bu stres ise fiziksel, zihinsel ve duygusal açıdan bireyi kötü etkileyebilir. Bunun sonucunda yalnızca performansta değil yaşam kalitesinde de düşüş gözlemlenebilir.
Sınav kaygısı son derece yaygın olsa da pek çok öğrenci bunu yaşadığının farkında dahi olmayabilir. Stresli hisseden kişide kaygı ve sinirlilik halinin görülmesi olasıdır. Ancak bazı bireylerde sınavla ilgili korkuların çok yüksek olması sınavda göstereceği başarının önüne geçebilir. Bu durumun nedenleri kişiden kişiye değişebilir. Çalışma düzeninin olmaması, geçmiş sınavlardaki düşük performans, kişinin kaygı bozukluğu yaşaması veya bunların tümü sınav kaygısına yol açabilir. Sınav kaygısına neden olan durumlar şunlardır:
Sınav kaygısı yaşayan bireylerde semptomlar ve bunların şiddeti değişiklik gösterebilir. Bazı öğrenciler yalnızca hafif belirtileri yaşayıp sınavlarda başarılı olabilir. Diğer yandan bazı öğrenciler ise yaşadıkları kaygıdan dolayı kendilerini kötü hissederek sınavlarda düşük performans gösterebilir. Bununla birlikte bu öğrencilerde kaygıya ek olarak panik atak da görülebilir. Sınav kaygısının belirtileri fiziksel, duygusal, bilişsel ve davranışsal olabilir.
Sınav kaygısı yaşayan öğrencilerde terleme, titreme, kalp atışında hızlanma, ağız kuruluğu, bayılma veya mide bulantısı görülebilir. Fiziksel semptomlar arasında baş ağrısı, nefes darlığı, ishal veya kusma da yer alabilir. Öğrencilerde stres kaynaklı olarak iştahta değişim de olabilir. Bazı öğrencilerde iştah artarken diğerlerinin iştahında düşüş yaşanabilir. İştahın artması veya düşmesi sonucunda beslenme düzeni değişebilir ve bunun sonucunda sağlık problemleri de oluşabilir.
Sınav kaygısı yaşayan öğrenciler sınava girmekten kaçınabilir. Sınava girdiklerinde ise cevapları hatırlamakta ya da odaklanmakta güçlük çekebilir. Kişi kendini başkalarıyla kıyaslayarak kendi motivasyonunu düşürebilir. Geçmişte yaşadığı başarısızlıkları düşünebilir. Bunların yanı sıra daha şiddetli kaygının olduğu durumlarda panik atak da geçirebilir.
Sınav kaygısının duygusal belirtileri arasında öfke, korku, umutsuzluk, depresyon, düşük benlik saygısı bulunur. Kişi sınav öncesinde veya sınav sırasında kendini çaresiz hissedebilir. Sınav kaygısı yaşayan bireylerde hem duygusal hem fiziksel belirtiler bir arada görülebilir. Bununla birlikte semptomların şiddeti de kişiden kişiye değişiklik gösterebilir. Sınav kaygısı yaşayan her bireyde aynı semptomları görülmez.
Sınav kaygısıyla başa çıkmak için sağlıklı bir yaşam tarzına sahip olmak faydalı olabilir. Düzenli egzersiz ve uyku, sağlıklı beslenme kaygı seviyesinin düşmesine yardımcı olabilir. Bununla birlikte kaygıyı artıran kafein, şeker ve nikotin içeren yiyecek ve içeceklerden kaçınmak gerekir.
Sınav öncesi yeterli miktarda çalışmak kaygıyı azaltmaya katkıda bulunur. Sınav yeri ve zamanının önceden kontrol edilmesi fayda sağlar. Ek olarak sınavın formatı, sınav kapsamı gibi detayların da bilinmesi gerekir. Böylece sınava doğru şekilde hazırlanma imkânı elde edilir ve sonrasında çalışma için bir plan yapılması yardımcı olabilir.
Verimli çalışma, sınav kaygısının azaltılmasına yardımcı olan en önemli faktördür. İyi hazırlık yapmak sınav kaygısı semptomlarını hafifletebilir. Çalışmanın sınavdan önceki son günlere sıkıştırılmaması gerekir. Çalışmak için yeterli zamanın olmaması bireyin daha kaygılı hissetmesine yol açabilir. Ancak gereğinden fazla çalışmak da kaygı seviyesini yükseltebileceğinden dengenin kurulması gerekir. Ek olarak molalar verilerek çalışılması ve kişinin kendisi için uygun çalışma yöntemlerini bulması da faydalıdır.
Psikolojik olarak sınava hazır olmak, kaygının düşürülmesine yardımcı olur. Mükemmel sonuçlar alacağına dair beklentiye girmek ya da bu konuda baskı hissetmek, kaygı seviyesini ciddi anlamda yükseltir. Sınavın kötü geçeceğini düşünmek yerine başarılı olunacağını düşünmek yararlı olabilir. Bununla birlikte sınav esnasında motive edici cümleler kurmak da fayda sağlayabilir.
Sınav esnasında kullanmak üzere sınav tekniklerinin öğrenilmesi de kaygıyı azaltabilir. Buna ek olarak sınavda nefes egzersizleri yapmak, gözleri dinlendirmek ve belirli noktalarda küçük molalar vermek rahatlamaya yardımcı olur.